Announcements

FiberGlass fluestænger - fra glas til ryg: Kommer fuld cirkel

Best Fiberglass Fly Rods

Fra glas til bagside: Kommer fuld cirkel

Som 60-årig lærte jeg ligesom de fleste på min alder at fluefiske på glasfiberstænger. På det tidspunkt var glasstænger den relative nykommer, der havde stødt bambus fra bjergtoppen omkring en generation tidligere. Som de fleste fluefiskere fra min generation gik jeg dog videre til grafitfluestænger, da de styrtede festen. Men efter omkring 30 år med at presse kulstof, er jeg kommet fuld cirkel.

Jeg blev træt af den samme gamle samme gamle.

Hvordan og hvorfor jeg endte tilbage på glas er lige så interessant som det faktum, at jeg gjorde, i hvert fald for mig. Det hele var i høj grad drevet af en genopstået interesse for småstrømsfiskeri, som i høj grad var knyttet til en nyfundet påskønnelse af vilde indfødte fisk, og en erkendelse af, at der var mere i sporten, end jeg fik ud af det. Efter flere års jagt efter store fisk – arter og oprindelse være forbandet, trække i årer og ankerreb, udrede alt for komplekse rigge, kaste mere end fiskeri, konkurrere med en modstander, der ikke gad at konkurrere, og undvige folkemængderne, blev jeg syg af samme gamle samme gamle.

Fishing Fiberglass fly rod

Jeg kom også til den erkendelse, at selvom jeg altid havde tænkt på mig selv som en bevaringsmindet fluefisker, så var jeg faktisk en naturbeskytter, der fluefiskede. Jeg besluttede, at det var vigtigere at redde fisk, både vilde og indfødte, som de er, hvad der virkelig betyder noget, end at redde fiskeriet, og at det at redde sidstnævnte ikke ville redde førstnævnte, men at redde førstnævnte kunne redde sidstnævnte.

Denne åbenbaring sent i livet skubbede mig tilbage til bækørreder, min barndoms fisk og primære indfødte i mit hjemland i New England. Og bækørreder skubbede mig tilbage til deres navnebror, bække. Brooks skubbede mig til gengæld mod glas, da det er det perfekte værktøj til jobbet. For mig er der en klar synergi mellem de tre...

Cutthroat trout on fiberglass fly rod

Mine glasrødder

Den første glasfluestang, jeg ejede, var en Eagle Claw Trailmaster spin/flue "cabriolet". Som de fleste produkter designet til at udføre flere funktioner, gjorde det ikke noget godt. Dernæst var en klassisk, men frygtelig klodset Shakespeare Wonderod. Så købte jeg en Daiwa VIP Gold, en flot, men marginal pind. Jeg ejede også adskillige Shakespear Ugly Stik's, og bortset fra at de nærmest var uopslidelige, hed de, ja, det passende navn: Ugly. Jeg købte også en utrolig tung og utroligt dårligt færdiggjort Kodiak, og et par andre længe- og bedst glemte hunde og katte.

Den første anstændige glasfluestang, jeg ejede, var en vintage brun glas Fenwick. Lidt kort, lidt stift og med et trekantet plastrør, der ikke holdt formen og ikke kunne holde sin hætte, virkede det, og rimelig godt. Dernæst gik jeg op til en Orvis Golden Eagle, den sidste glasfluestang, jeg købte indtil for få år siden. Men det var der, det endte, da jeg blev revet med af grafit-tidevandet.

Best Fiberglass Fly Rods

Efter en pause på tyve år fandt jeg mig selv i at kigge på glasstænger igen af ​​de årsager, der er nævnt ovenfor. Som ejer af en butik på det tidspunkt så jeg på, hvad der var tilgængeligt gennem konventionelle fluestangsproducenter. Mens et firma tilbød en godt indpakket stang med moderne tilspidsninger og en smal profil, var der bare ikke så meget derude.

Efter at have købt en klassens bedste mainstream S-Glass stang, begyndte jeg at se ud over min leverandørkreds. Det, jeg fandt, var dette niche-kult-lignende marked, dedikeret til at skubbe til konvolutten og udvikle banebrydende glasfiberfluestænger. Nogle virksomheder lavede emner, nogle pakkede andres emner ind, og nogle lavede emner og rullede deres egne færdige stænger.

Snart tog jeg fat på en glasfiberstangsøjle i et regionalt onlinemagasin, og det helt tilfældigt. Tilsyneladende havde nogen sagt ja til at gøre det og undladt at levere, så forlaget holdt posen, og han afleverede den til mig. Dette hævede anti og plantede mig solidt i glasstangslejren, og resten er historie.

Uundgåeligt landede min rejse mig hos Epic, producenter af klassens bedste glasstænger. Faktisk, når du først dykker ned i en verden af ​​moderne glasfiberstænger, fører alle veje til sidst til Epic. Deres emner er rene, spidserne moderne, korken fejlfri, hardwaren i topklasse og håndværket upåklageligt. Og selvom de klart er højteknologiske produkter, har de stadig den traditionelle glasfølelse, som jeg er blevet til at elske.
Min affære med Epic startede med en S2-Glass 370 FastGlass Studio Built stang, en fantastisk all-around lille strømstang. Næste op var en 476 Packlight FastGlass, en 5-delt stang til brug i backcountry. Selvom jeg ikke er sikker på, hvor jeg skal hen næste gang, er jeg sikker på, at jeg vil tage hen...

Bob MallardBOB MALLARD har fluefisket i fyrre år. Han er en tidligere fluebutiksejer og en registreret Maine Fishing Guide. Bob er en blogger, forfatter, forfatter, fluedesigner og indfødt fiskeforkæmper. Han er udgiver, Northeast Regional Editor og en regelmæssig bidragyder til Fly Fish America magazine; en klummeskribent med onlinemagasinet Southern Trout og en fluedesigner hos Catch Fly Fishing. Bob er et stiftende medlem og national næstformand for Native Fish Coalition. Hans forfatterskab, fotografier og fluer er blevet præsenteret på lokalt, regionalt og nationalt niveau, herunder Outdoor Life, Fly Fisherman, Fly Fish America, Fly Rod & Reel, American Angler, Fly Fishing & Tiing Journal, Fly Tyer, Angling Trade, Eastern Fluefiskeri, sydørred, fluefiskeri New England, MidCurrent, OrvisNews, The Fiberglass Manifesto, Tenkara Angler, R.L. Winston-kataloget og bøgerne Guide Flies, Caddisflies og America's Favorite Flies. Bob har skrevet to bøger og bidraget til flere andre. Se efter hans bøger, 50 Best Places Fly Fishing the Northeast og 25 Best Towns Fly Fishing for Trout (Stonefly Press.) Bobs næste bog, Squaretail: The Definitive Guide to Brook Trout, udkommer sommeren 2019 (Stackpole Books.) Han kan kontaktes på www.bobmallard.com, info@bobmallard.com eller 207-399-6270.

Læs næste

Knot Tool Instructions
Meet The Epic Crew - Hiroyuki Yakuwa - Japan

Choose the right fly rod

Take our quick quiz and we'll find the perfect fly rod for you!